Pengikut

Khamis, Ogos 13, 2009

Dari Allah Kita Datang, KepadaNya Kita Kembali!

Allahyarham Dharmala NS

Berita yang baru aku diterima, Pak Dharmala (Dharmala NS) telah meninggal dunia. Innalillahiwaiinailaihirojiun dan Al Fatihah.

Baru sebentar tadi membuat posting mengenai kematian Ustaz Asri, Ketua Kumpulan Nasyid "Rabbani". Kini mendapat khabar Pak Dharmala pula menemui Illahi setelah terlantar agak lama di hospital. Walaupun aku maklumi berita mengenainya, tapi tak berkesempatan untuk menziarahinya semasa dirawat dihospital.

Dua orang seniman (seorang penyanyi/vokalis dan seorang lahi penyair/sasterawan) telah dijemput Illahi menjelang Ramadahan. Kedua-duanya aku kenal walaupun bukan teman akrab. Dan aku mempunyai kenangan manis yang sukar dilupakan bersama mereka suatu masa dulu.

Masih teringat kenangan semasa Allahyarham Ustaz Asri dan rakan-rakan Rabbani Ke Kedah. Begitu juga dengan Allahyarham Dharmala NS. Pertama kali bertemu semasa Hari Sastera di Kedah ketika Allahyarham menerima Hadiah Sayembara Novel GAPENA-Yayasan Sabah kali yang pertama. Lepas itu kerap juga kami tersua semasa menyertai acara sastera.

Sesungguhnya, pemergian mereka berdua merupakan kehilangan besar dalam dunia seni tanahair. Mereka telah memberikan sumbangan besar kepada khazanah seni negara. Semoga Allah merestui roh kedua-duanya dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Al Fatihah..... Amin!


1 ulasan:

Unknown berkata...

Doa dari kita yg masih hidup adalah penghubung persahabatan ini. Semoga mereka semua bersama RahmatNya.

Catat Ulasan

Bersopan santun budaya kita!
Terima kasih atas kesudian membuat ulasan. Kalau ada kelapangan, berkunjunglah lagi ke blok saya.