Pengikut

Ahad, Jun 14, 2009

Sasaterawan Negara A. Samad Said

(Bukan sekadar pejuang Sastera tetapi juga Pejuang Bahasa Melayu)

Sasterawan Negara Datuk A Samad Said tidak berapa lama dulu pernah menggemparkan negara. Beliau pernah melancarkan mogok seni angkara karenah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dalam menangani royalti dan juga mengenai layanan tidak wajar yang diberikan kepada Sasterawan Negara. Terbaru, Datuk A Samad Said juga terlibat secara langsung dalam gerakan memansuhkan PPSMI. Beliau sanggup berjalan kaki, berhujan dan berpanas bersama ribuan penunjuk perasaan yang memprotes PPSMI. Datuk A Samad Said bukan sekadar sasterawan, malahan seorang pejuang bahasa yang tidak rela bahasa ibundanya diperlekehkan.

Perjuangan memartabatkan Bahasa Melayu baginya tidak ada tolak ansur. Beliau akan menggunakan apa juga cara dan saluran yang boleh, termasuk politik. Datuk A. Samad Said begitu tegas dan mengatakan beliau sekali-kali tidak akan berhenti berjuang selagi Kerajaan tidak memansuhkan PPSMI.

Telah banyak kali saya terlihat sepanduk seperti di atas. Dulu semasa Pilihanraya Kecil di Bukit Selambau dan Bukit Gantang, (mungkin) juga di Penanti. Cuma bila saya melihat sepanduk-sepanduk seperti di atas, samada yang diregang atau dilekatkan di pokok-pokok, hati saya tertanya-tanya; Adakah Datuk A Samad Said mempergunakan medium politik (PAS) sebagai saluran perjuangannya. Ataukah PAS yang menggunakan Datuk A. Samad Said untuk perjuangan politiknya?

Datuk A Samad Said ada jawapannya. PAS pun ada jawapannya. Siapa-siapa juga boleh mencari atau mereka jawapan mengikut persfektif masing-masing.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Bersopan santun budaya kita!
Terima kasih atas kesudian membuat ulasan. Kalau ada kelapangan, berkunjunglah lagi ke blok saya.