Pengikut

Ahad, Ogos 02, 2009

Orang Putih Bukan Mat Salleh!

Sejak saya boleh bercakap dan kemudian boleh membaca, saya sering mendengar orang Melayu memanggil "Mat Salleh" kepada bangsa Eropah atau disebut juga 'orang putih'. Biarpun masih kanak-kanak ketika itu tetapi saya selalu tertanya-tanya kenapa panggilan 'Mat Salleh' diberikan kepada 'orang putih'.

Setelah bersekolah dan belajar mengenai sejarah negara, kemudian dewasa dan semakin mengerti akan sejarah negara, saya masih belum menemui jawapan kenapa 'orang putih' dipanggil 'Mat Salleh'. Kata orang, sejarah tidak pernah berbohong. Maka bersandarkan kefahaman dari sejarah silam, saya paling tidak suka bila ada orang menyebut 'orang putih' sebagai 'Mat Salleh'.

Kenapa menyebut 'orang putih' sebagai Mat Salleh? Memang tak silap bahawa Mat Salleh adalah kependekkan dari nama Muhammad Salleh. Muhammad adalah nama Nabi Besar kita Muhammad SAW. Salleh juga adalah nama salah seorang Nabi.

Mulia sangatkah bangsa penjajah dan perompak ini hingga sanggup diberikan nama yang cukup indah dan mulia dalam Islam? Orang jenis ini (berdasarkan latar sejarah akan sikap dan perangai mereka), hanya layak dipanggil "Mad Sailor"

Jangan ditanya siapa yang mula-mula menyebut atau memanggil orang 'balar' sebagai Mat Salleh. (Bangsa ini sebenarnya bukan putih. Tetapi warna mereka ini 'balar' iaitu keperangan. Sebab masih ada bangsa lain yang lebih atau benar-benar putih daripada 'orang balar' ini).

Tanpa emosi tetapi berpaksikan realiti, kita jangan lagi mengguna panggilan tersebut kepada bangsa yang mengharu-birukan dunia sejagat sejak dulu,kini dan selamanya.

4 ulasan:

CCZ berkata...

salam cucu tok derga..lama tak berblog..bz ker..Mat Salleh pun sekarang memang dah jadi orang putih..Anwar dah ajar lama dah..

Cucu Tok Derga berkata...

CCZ!

Anwar tu kira ajar orang. Dia sendiri kurang ajar!

LanaBulu berkata...

??? apa kene mengena pulak si-orang puteh dgn si anwar tu pulak??? Kat mana mesej sebenarnya yg nak disampaikan nih?? Aku tak faham laah? Maohh laa nooo...

Cucu Tok Derga berkata...

Tak dak kena-mengena.

Tapi bila CCZ kata Mat Salleh pun dah jadi orang putih... Anwar dah ajar lama dah. So aku cuma respon jer.

Catat Ulasan

Bersopan santun budaya kita!
Terima kasih atas kesudian membuat ulasan. Kalau ada kelapangan, berkunjunglah lagi ke blok saya.