Pengikut

Ahad, Jun 21, 2009

Betulkah pantun ni?

Pulau Pinang bandar baharu,
Kapten Light menjadi Raja;
Kalau dikenang masa dahulu,
Jatuh berlinang si air mata.

Dah lama aku tak dengar pantun ni. Tapi dulu seluloi aku dengar. Waktu tu aku masih kecik dan kanyaq lagi. Waktu hingus warna hijau pekat macam cendul, dok meleleh dari hidung turun ke bibir mulut. Waktu telinga masih dok meneneh nanah dihurung bari-bari. Waktu jari kaki dan jari tangan berjerengkek penuh kudis buta.

Mak selalu menyanyi bila tangguk ndoi, nak bagi adik aku tidur belah siang. Kalau belah malam tak payah tangguk ndoi, adik tidur sendiri pasai letih bermain. Suara mak aku bukanlah sedap sangat macam suara Saloma atau Normadiah atau macam Syarifah Aini atau macam suara Siti Nurhaliza. Tapi kalau mak menyanyi, membolehkan adik aku pejam mata. Kalau tak pejam jugak, mak akan gempar kata nak panggil orang gila atau keling janggut mai potong kepala. Dan dan adik tak berani meledin, lalu pejam mata rapat-rapat. Takut dan terus lena. Aku dulu pun perasan macam tu la jugak agaknya.

Walau pun suara tak sedap, tapi mak kena jugak menyanyi, sambil tangguk ndoi nak bagi adik lena. Banyak juga lagu yang mak ingat senikata dan boleh nyanyi. Salah satu lagu yang aku ingat adalah lagu yang menggunakan rangkap pantun di atas. Pantun tu aku boleh hafal sampai la ni.

Lama betul aku tak dengar pantun tu. Lagi pula tradisi berpantun dalam masyarakat kita makin pupus dan hampir tak ada. Cuma masyarakat Melayu di sebelah Perak, Melaka dan Johor masih berpantun sewaktu majlis kahwin. Kalau di Melaka, baba nyonya masih pandai berpantun. Tapi di tempat lain, orang Melayu sendiri dah tak reti nak berpantun. Ada jugalah sesekali kita dengar pantun oleh pak pak menteri dalam majlis-majlis tertentu. Atau ada pertandingan berbalas pantun antara sekolah. Atau pantun merapu dan pantun tak tentu arah oleh beberapa orang pak lawak yang tak dak modal nak bagi orang gelak dalam rancangan lawak jenaka di tv.

Bila aku renung jauh-jauh..... amati lama-lama...... fikir dalam-dalam....... aku rasa rangkap pantun di atas ada yang tak kena. Ada yang tak betul. Tak logik. Masa bila penyangak orang puteh bernama Kaptain Francis Light jadi Raja? (Jangan sekali-kali panggil bangsa ni dengan Mat Salleh. Jangan!!! Taubat buang! Mana boleh nama semulia "Muhammad Salleh" nak bagi kat penyangak? Jangan!! Pantang tok nenek!!!"

Yang betul ialah Kapten Light memajak Pulau Pinang dengan cara menipu. Surat Perjanjian yang asal/asli dengan Raja Kedah disorok dan diganti dengan Surat Perjanjian palsu. Lalu yang palsu ini diwarta dan disebarkan. Pajakan sebanyak Tiga Puluh Ribu setahun adalah dalam matawang Sepanyol bukan matawang British. Pajakan pula dipersetujui oleh Raja Kedah dengan syarat Inggeris mestilah membantu Kedah apabila diserang Siam. Tapi bila Kedah diserang Siam, Inggeris berpeluk tubuh.

Bapak mike, emak mike, datuk mike, nenek mike, semua penipu! Memang dasar penipu!

Maka orang pun percayalah dengan dakwaan Kapten Light kononnya Sultan Kedah memajak Pulau Pinang kepada Inggeris selagi ada matahari dan bulan.

Aku rasa pantun tersebut dikarang oleh orang-orang yang ingin membodek orang puteh. Sapa aku tak tau. Maka pantun di atas pun patutlah diubah menjadi:-

Pulau Pinang bandar baharu,
Kapten Light menipu Raja;
Kalau dikenang masa dahulu,
Jatuh berlinang si air mata.

Boleh jadi yang betul pantun ini tapi kemudian telah diubah oleh kaki bodek orang puteh? Perkataan menipu diubah kepada menjadi. Betul dak?

0 ulasan:

Catat Ulasan

Bersopan santun budaya kita!
Terima kasih atas kesudian membuat ulasan. Kalau ada kelapangan, berkunjunglah lagi ke blok saya.