Pengikut

Selasa, Jun 16, 2009

Seorang Lagi Artis Kelahiran Kedah Pergi.....






Innalillahi waiina ilai hi rojiun!

Al Fatihah khusus buat Allahyarham Shukri Hashim dan diiringi dengan doa semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin!

Mungkin orang kata aku ni ketinggalan keretapi pasai Allahyarham Shukri Hashim dah hampir seminggu m
eninggal. Tak apalah! Yang aku nak catat di sini pasai Shukri ini asal kelahiran Kedah. Antara pelakon yang selalu guna pelet atau dialek Kedah dengan betul. (Ada juga setengah tu cuba ajuk cakap Kedah tapi tak berapa nak jadi. Ayaq jadi ayak. Geli geleman aku dengar.) Berbeza dengan Shukri Hashim dan beberapa orang lagi artis/pelakon berasal dari Kedah seperti Abu Bakar Omar, Zulkifli Zain, Kartina Aziz, Badrul Munir, Zul Yahya, Maidin, aruah Ismail Din dan beberapa nama yang memang kauuu bila cakap Kedah.

Kali terakhir aku jumpa arwah Shukri ialah semasa kenduri kahwin di rumah Tuan Haji Zainol Shariff di Bandar Bharu awal tahun ini. Tak sangka bahawa Haji Zainol ni kenal dan berkawan baik dengan aruah Shukri. Kalau tak akrab betul, tak kan sanggup aruah Shukri Hashim bawa kereta sendiri, datang dari Kuala Lumpur semata-mata untuk makan kenduri di Bandar Bharu.

Bila aku sampai ke rumah Haji Zainol, cepat-cepat dan bersungguh-sungguh Haji Zainol ajak aku berjumpa 'seseorang'. Suspen juga aku mulanya. Rupa-rupanya aku diperkenalkan dengan pelakon Shukri Hashim. Aku sempat bertanya khabar dan bersembang ringkas dengan aruah kerana nak bagi peluang orang lain (peminat) berjumpa dengan Shukri Hashim.

Kematian Allahyarham Shukri Hashim pada 10 Jun lalu memang aku dah tau. Catatan ini aku buat kerana baru sebentar tadi aku tenguk lakonan Allahyarham Shukri Hashim di TV 9. Banyak juga filem dan drama tv yang dilakonkannya. Hebat juga lakonannya dan dramanya pun banyak yang bagus-bagus. Tapi entahlah, aku tak pernah dengar dia mendapat atau memenangi apa-apa anugerah. Minta maaflah kalau aku silap pasai aku ni bukan berapa tau sangat tentang dunia artis ni. Aku perasan.... pingat atau bintang apa pun dia tak pernah dapat. Pun mintak maaf kalau aku silap. Kalau nak kira, besar juga sumbangan dan jasa Allahyarham terhadap dunia seni tanahair. Tapi.... begitulah nasib artis kita.

Tak ramai pelakon Kedah yang boleh mencapai ke tahap Allahyarham Shukri Hashim. Hebat dan popular. Sedikit sebanyak jasa dan sumbangannya telah turut mengharumkan nama Kedah, negeri kelahirannya.

Sayang, seorang lagi pelakon atau artis terkenal kelahiran negeri Kedah telah pergi meninggalkan kita.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Kan Mahmud Jun tu jugak orang Kedah ..rasa2nya lah..Namun Ayhm Sukri hashim ni lakonan dia memang syok,..terutamanya dalam Cinta Madinah (pada akulah)..memang terkesan..Semoga Rohnya bersama mereka yg diRedhai Allah swt

Cucu Tok Derga berkata...

Ye la. Cinta Madinah tu sebahagian shootingnya buat kat kampung hang kan? He he he

Catat Ulasan

Bersopan santun budaya kita!
Terima kasih atas kesudian membuat ulasan. Kalau ada kelapangan, berkunjunglah lagi ke blok saya.